Vaikka
sivupalkissa minua onkin kuvailtu kylmän analyyttiseksi, aloitan blogiurani
heti pörröisemmissä ja subjektiivisemmissa fiiliksissä. Midorikawa Yukin Natsume
Yuujincho on varmasti monelle lukijallekin tuttu teos animesovituksensa
ansiosta, jota on tullut jo kiitettävät neljä kautta lyhyen ajan sisään. Itse
tutustuin teokseen juuri animen kautta ja siirryin nauttimaan mangasta Natsume
Yuujincho Shin loputtua viime maaliskuussa.
Vaikka tahtoa löytyisi
kirjoittaa Natsumesta 15 sivun mittainen essee, päätin keskittyä tässä
kirjoituksessa ainoastaan mangaversioon.
Natsume
Yuujincho on tarina orvosta Natsume Takashista, jota on pompoteltu sukulaiselta
toiselle koko elämänsä ajan. Sopeutumista uusiin paikkoihin ei ole edistänyt
Natsumen kyky nähdä yokaita ja muita henkiolentoja. Natsume päätyy lopulta
asumaan Fujiwaran pariskunnan luokse ja löytää kuolleen isoäitinsä Reikon
tavaroista salaperäisen Ystäväkirjan, joka sisältää yokaiden nimiä. Reikolla
oli samanlaisia henkisiä voimia kuin Natsumella, ja tylsyyksissään tappeli
jokaisen kohtaamansa yokain kanssa; hävittyään yokain piti kirjoittaa nimensä
ystäväkirjaan, jolloin siitä tuli Reikon alainen.
Natsumea ei
kuitenkaan yokailauman hallitseminen kiinnosta, vaan hän päättää palauttaa
nimet takaisin omistajilleen. Tehtyään
sopimuksen yokai Madaran (tai tuttavallisemmin Nyanko-sensein) kanssa Natsume
alkaa palautella nimiä kohtaamilleen yokaille. Valitettavasti muut tahot ovat
myös hyvin kiinnostuneita ystäväkirjasta ja Natsumesta itsestään…
Alun perin sarja
oli tarkoitettu yksittäisiksi tarinoiksi, jolloin lukija voisi aloittaa mangan
mistä kohtaa tahansa ja pysyä silti tapahtumissa perässä. Käytännössä tämä
tarkoitti sitä, että joka luvun alussa kerrottiin pääjuoni ja esiteltiin
keskeiset hahmot kuten Fujiwarat ja Nyanko-sensei. Lopulta osan viisi paikkeilla tästä konseptista luovuttiin ja manga alkoi kulkea enemmän
kerronnallisesti niin, että seuraavissa luvuissa voitiin referoida edellisiin
tapahtumiin. Muutos oli hyvä, koska hahmojen ja juonen kertaaminen oli pidemmän
päälle rasittavaa varsinkin sellaiselle lukijalle, joka oli ollut mukana
ensimmäisestä kirjasta lähtien.
Tarinaa
voisi kuvailla slice of lifeksi mysteerielementeillä; vaikka monster of the day
– kaava on läsnä paria pidempää arkkia lukuunottamatta, tuntuu kerronta silti
luonnolliselta. Natsume ei ole tehnyt nimien palauttamisesta elämäntehtäväänsä
(”Haluun olla maailman paras ystäväkirjaton ihminen!”), vaan elää normaalia
elämäänsä seikkailuiden rinnalla. Midorikawan suurin heikkous tuntuu olevan
kuitenkin taustat. Vaikka näemmekin tarinan ja piirustustaitojen kehittyessä
mitä erilaisimpia taloja, maisemia ja luolia, tapahtuvat silti hyvin monet
kohtaukset ns. tyhjiössä. Koska Midorikawan piirustusjälki on kevyttä ja
luonnosmaista, kevyt tausta tuo oman osansa tunnelman luomiseen. Myönnettäköön
kuitenkin, että äkillinen maiseman häviäminen näyttää usein koomiselta.
Värimaailmaltaan manga on hyvin mustavalkoinen ja rastereita käytetään tuomaan
pehmentävää efektiä, joten kirja ei näytä samalta kuten esimerkiksi Clampin
Clover.
![]() |
Mustavalko-kontrasti tunnelman luomiseksi ja Midorikawalle tyypillinen rauhoittava tyhjiö (ja Natsume ;;__;;) |
Sarjan kantavana
voimana toimivat hahmot, ja hahmosuunnittelu tuntuukin olevan Midorikawan
vahvimpia puolia. Asia, joka erottaa Natsumen muista ’slice of
life-trilleri-mystinen henkimaailma’ – mangoista, on kuitenkin Natsume itse. Hän on
päähenkilönä aivan loistavan onnistunut: pidettävä, samastuttava eikä
tippaakaan rasittava. Hän ei myöskään ole täydellinen, vaan epäsosiaalinen ja syrjään vetäytyvä. Sarjan nautittavinta antia on seurata Natsumen kasvua
ihmisenä niin sosiaalisesti kuin henkisestikin. Sarjan alussa Natsume on sisäänpäin
kääntynyt ja yrittää vältellä ihmisiä, jottei altistaisi heitä vaaralle.
Vähitellen tutustuttuaan henkiä aistivaan Tanumaan ja outoja kuvioita
piirtelevään Takiin Natsume uskaltaa alkaa luottaa myös muihin ihmisiin, vaikka
pitääkin edelleen kykynsä nähdä yokaita salassa kasvattiperheeltään ja
välttelee mahdollisimman pitkään sotkemasta ystäviään ongelmiinsa.
Huolimatta
hiljaisesta ulkokuorestaan Natsume on sanavalmis (oikeastaan vain yokaiden keskuudessa, ihmisille hän puhuu vähän), vahvatahtoinen, ystävällinen
ja valmis auttamaan niin tuttuja kuin tuntemattomiakin. Hänen hahmokehityksensä
on realistista ja tasaista koko sarjan ajan, muttei missään vaiheessa
puuskittaista. Koska Natsumella on suuret henkiset voimat, hän pystyy helposti
panemaan vastaan myös voimakkaimmille demoneille. Midorikawa on kertonut, että
hän tuntee läheisyyttä Natsumen hahmoon koska Natsume on yhtä huono tuomaan
omia mielipiteitään esille kuin hänkin. Veikkaisin että juuri tämän takia Natsume
tuntuu niin uskottavalta hahmolta.
![]() |
Laaja
sivuhahmojoukko (varsinkin useamman kerran tavattavat henkilöt) ja erilaiset
yokait ovat mielenkiintoisia ja mielikuvituksellisesti tehty. Joidenkin
arvostelijoiden mielestä ihmiset näyttävät liikaa toisiltaan ja hahmojen tunnistaminen
on vaikeaa; itselleni tämä ei ole missään vaiheessa ollut ongelma, sillä
oikeasti tärkeät henkilöt on mielestäni helppo erottaa massasta. Myönnettäköön,
että suurin osa muista taustahahmoista näyttää suurin piirtein täysin samalta,
enkä varmasti koskaan opi erottamaan Natsumen kahta randomia koulukaveria toisistaan.
![]() |
Taki, Natsume ja Tanuma. |
Tärkeimmiksi
sivuhahmoiksi voisi nostaa paikallisen papin pojan Tanuman, isoisältään
yokai-innostuksen perineen Takin, keraamisen kissan Nyanko-sensein, sekä
manaajat Natorin ja Matoban. Tanuma ja Taki käyvät Natsumen kanssa samaa
koulua, ja ystävystyvät Natsumen kanssa erilaisten tapahtumien myötä. He ovat
ainoat ns. tavalliset ihmiset, jotka tietävät Natsumen kyvyistä. Natsume kuitenkin
yrittää olla sotkematta heitä syvemmälle yokaiden maailmaan, eikä avaudu
ongelmistaan kuin melkeinpä pakon alla. Tanuma onkin huomauttanut, että Natsume hymyilee usein mutta hymy ei ole aito. Kolmikon ja varsinkin Natsumen ja
Tanuman välien lämpenemistä on ilo seurailla nostalgiankyynel silmäkulmassa.
Jotkin kohtaukset ovat vain liian söpöjä!
![]() |
>////< |
![]() |
Nyanko-sensei |
Nyanko-sensei
eli Madara on yokai, jonka Natsume vahingossa vapautti pienestä pyhätöstä. He
ovat tehneet sopimuksen, että Natsumen kuoltua Nyanko-sensei saisi ystäväkirjan
mutta sitä ennen hän toimii Natsumen henkivartijana ja opettajana. Madara
syyttää Natsumea usein liian hyväsydämiseksi ja varoittaa useaan otteeseen
Natsumea olemasta liian läheisissä väleissä yokaiden kanssa. Heidän suhteensa
syvenee tarinan edetessä, ja myöhemmissä osissa näkyy selvästi näiden kahden
välinen läheinen suhde ja tiimityö, huumoria unohtamatta.
Natori
Shuichi on näyttelijä ja vanhan manaajasuvun jälkeläinen, joka pystyy myös näkemään yokaita.
Natori vihaa yokaita ja on valmis käyttämään rankempiakin keinoja niiden
tuhoamiseksi. Hän kiinnostuu Natsumen kyvyistä ja yrittää aluksi saada Natsumen
ryhtymään manaajaksi. Sarjan edetessä heidän suhteensa muuttuu kuitenkin
enemmän veljelliseksi, ja Natorikin alkaa ymmärtää maailmaa Natsumen
näkökulmasta, vaikkei koskaan yokaista tunnu pitävänkään.
![]() |
Kiitos Midorikawa että piirustustyylisi kehittyy! Oikealla Matoba nyt, vasemmalla alkuaikojen astetta derpimpi Matoba. |
Natsumea on
ilmestynyt tällä hetkellä14 osaa japaniksi ja englanniksi 13 osaa, joten länsimaissa
ei käännösten suhteen olla kovinkaan jäljessä Japanista. Koska keräsin
nuorempana aktiivisesti mangaa, olen nykyään alkanut nirsoilla sen suhteen mitä
sarjoja hyllyyni haalin. Natsume (ja itse asiassa myös House of Five Leaves)
innostivat minut taas keräämään kirjoja sen sijaan että lukisin sieluttomia
scanlationeita netistä. Englannin kielisen laitoksen kannet ovat ihanan pehmeät
ja kirjasta on tehty sarjan tunnelmaan sopiva erilaisia fontteja käyttäen ja
säilyttäen paikoittaiset tummat/rasteroidut puhekuplien värit. Käännös
vaikuttaa sujuvalta ja Midorikawan loppuun sijoitettuja pohdintoja joka luvusta
on hauska lukea. Kuitenkin minua häiritsee edelleen jenkkien tapa boldata lauseista
tärkeitä sanoja.
Natsume
Yuujincho on yllättävän syvällinen sarja, johon on helppo tempautua mukaan.
Rakastettavat hahmot, paikoittain yllättävän raa’atkin juonenkäänteet ja ihana
tunnelma saavat monet ihastumaan sarjaan ja palaamaan sen pariin vielä monen
monta kertaa. Yleensä pelkään tarttua mangaan, jonka animeversion olen jo ehtinyt katsoa; sovitukset kun tuppaavat seuraamaan alkuperäisteosta orjallisesti ja mangan lukeminen animen jälkeen voi tuntua puuduttavalta kun samat asiat on jo kertaalleen nähnyt. Näin minulle kävi Gintaman kanssa (versioiden vertailua voisi harrastaa jokin kaunis päivä, mutta kerrottakoon taistelun päättyneen animen droppaamiseen), mutta onneksi Natsume osoitti kaikki ennakkokäsitykseni vääriksi.
~Ree, joka
menee nurkkaan ihkuttamaan Natsumea
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti